lauantai 28. kesäkuuta 2014

Itseni herra


Kun tänään heräsin aurinkoiseen lauantai aamuun klo 07.00 (kyllä, ilman herätykelloa) päässäni alkoi soimaan Jannika B.n kappale Itseni herra. Siinä ajatusta tähän päivään.
Tämän blogin esittelytekstissä kerron, että olen herännyt elämään täytettyäni 30. Mielelläni kuulisin muuttuiko muidenkin näkemys itsestä ja asioista kun ikä alkaakin 2. sijaan 3.lla? Minun muuttui. Voi tuntua hieman ehkä jopa hölmöltä sanoa, että asenteeni ja näkemykseni muuttui syntymäpäivänäni. Sanonpa kuitenkin, koska se on totta. 31.3.2012 näin maailman eri tavalla. Kaikki selkiytyi. Lakkasin välittämästä siitä mitä muut minusta ajattelevat,miksi minun pitäisi myötäillä muiden ajatuksia ja oletuksia jos ne eivät minusta tunnu omalta? Miksi minun pitäisi ajatella mitä muuta haluavat minun laittavan päälle tänään? Mitä sen on väliä. Pääasia, että itsestä tuntuu hyvältä.
Ennen ajattelin näin. Jostain syystä olen aina myötäillyt äitini ja siskoni ajatuksia, en ole uskaltanut/halunnut tehdä vastarintaa. Helpompi tehdä niin kuin toiset odottavat. Eipäs ollutkaan.
Ennen ajattelin, mitä vaatteita aamulla puen päälleni jotta näytän hyvältä. Millaisiin vaatteisiin muut pukeutuvat, etten erotu massasta. Ajattelin ihmisten katselevan ja arvioivan minua. Empäs ajattele enää.
Kaikki on helpompaa ja yksinkertaisempaa, (tai noh ei aina, joskus asiat pitää tehdä vaikeamman kautta), vapauttavampaa kun kuunteelee,sanoo ja tekee miltä itsestä tuntuu oikealta. Jos sinulta kysytään mielipidettä, odota hetki ennen kuin vastaat. Voi olla että vastaat eritavalla kuin olisit vastannut hetki sitten.
Ollaan tänään kaikki itsemme herroja, tehdään niin kuin itsestä tuntuu hyvältä, sanotaan se mikä itsestä tuntuu hyvältä, nautitaan perheestä/ystävistä, vapaapäivästä/työpäivästä, mitä ilta tuokaan tullessaan...
Vantaalla  paistaa edelleen aurinko, ihanaa! Loisteliasta launtaita!

Hetken vielä valo soljuu
ennen kuin se katoaa
vartin verran tässä murehdin
ennen kuin mä nukahdan

Muistinko mä laskut maksaa?
maton viedä pesulaan?
Rakkailleni sanoinhan
Yli kaiken välitän

Muistinko olla
Itseni herra
Muistinko tehdä
niin kuin tahdon

Muistinko kiittää
arvoa antaa
Muistinko ottaa
omaa aikaa?

Jos tämä ois iltani viimeinen
osaisinko olla onnellinen

Muistinko olla
itseni herra
tänäänkin?

Onneksi mä virheen myönsin
sillä riidan heti selvitin
Ei jäänyt tuli kytemään
Ei mieltä jäytämään

Muistinko mä kuuta katsoo
Ja unelmoida joutavaa
Virheilleni naurahtaa
tää ei oo niin vakavaa

Muistinko olla
Itseni herra?
Muistinko tehdä
niin kuin tahdon?

Muistinko kiittää
arvoa antaa
Muistinko ottaa
omaa aikaa?

Jos tämä ois iltani viimeinen
osaisinko olla onnellinen

Kuningas oon ... tänäänkin
Vallassa oon ... tänäänkin
Kuningas oon ... tänäänkin
Vallassa oon ... tänäänkin

Muistinko olla
Itseni herra?
Muistinko tehdä
niin kuin tahdon?

Muistinko kiittää
arvoa antaa
Muistinko ottaa
omaa aikaa?

Jos tämä ois iltani viimeinen
osaisinko olla onnellinen

Sävel ja sanat: Jannika B

2 kommenttia:

  1. Biisi on ihana, minun voimabiisi :) Kun täytin 30 en huomannut mitään isompaa eroa - mutta koko ajan jotain prosessia tapahtuu. Johtuneeko iän karttumisesta vaiko vain muusta kypsymisestä :)

    VastaaPoista
  2. Kypsymistä tapahtuu joka päivä, välillä takapakkia ja taas mennään :) Niinhän se viinikin paranee vanhetessaan ;)

    VastaaPoista

Kiitos kun luit tekstejäni. Kommenttisi lisää iloa päivääni!